1ra part de la jornada LiterACCIÓ: el projecte Engage i el poder de la poesia

El passat 10 d’octubre va tenir lloc la jornada LiteraACCIÓ al CCCB de Barcelona per celebrar el final del projecte europeu Engage! Young Producers. Aquest projecte, finançat pel programa Europa Creativa, fou liderat pel PEN Català amb Det Fria Ordets Hus de Växjo (SE), Krakowskie Festiwalowe de Cracòvia (PL) i National Centre For Writing de Norwich (GB).

 

Segons el programa: “Engage! Neix amb la voluntat d’ajudar les organitzacions literàries a interactuar amb la gent jove, especialment adolescent. L’objectiu és el de millorar l’accés, la igualtat i la diversitat en la cultura així com garantir la llibertat d’expressió i el dret a fer sentir la pròpia veu.”

 

“I bastir ponts entre la educació i la cultura” afegí Judit Carrera (directora del CCCB) durant la benvinguda institucional. “Els joves sovint són exclosos, però els que ens acompanyen avui funden editorials, organitzen festivals...” explicava Àngels Gregori (presidenta del PEN Català). També comentà que aquest projecte ha servit per escalfar motors de cara el centenari de l’organització, d’aquí a dos anys.

 

Gemma Rodríguez, coordinadora del projecte Engage!, donà les gràcies a tothom per haver-los acompanyat en un fantàstic projecte. “Avui veureu una petita mostra dels projectes que hem recollit” afirmà, i ens animà a entrar a la web per saber-ne més:

 

https://engagenow.eu/ca/arxiu/

 

 

També comentà que l’alumnat de 1er de Batxillerat de l’IES Viladomat de Barcelona, presents a l’auditori, avaluarien la jornada. Per últim, el director de la Institució de les Lletres Catalanes, Oriol Ponsatí-Murlà defensà que “jornades com aquestes són bàsiques. La cultura és una eina de transformació social, i hem de deixar que només sigui un lema per creure’ns-ho. El nostre repte és entendre la diferència i integrar-la amb normalitat per deixar de veure-la com una raresa. La cultura està cridada a integrar aquesta diversitat perquè TOTS som diferents.”

 

La primera ponent fou la guardonada escriptora i professora Kate Clanchy, qui fa servir la poesia com una eina guaridora. Segons deia, Oxford és més que la idíl·lica seu de l’ensenyament que molta gent coneix, doncs està rodejada “d’una gran ciutat lletja”. El 80% dels seus alumnes són immigrants, i, segons ella, “un poema és un pont entre els dos Oxfords”.

 

 

Clanchy ensenya a tots aquests nois a escriure poesia, i el 2018 va presentar una antologia amb els seus poemes anomenada “England: Poems from a School”. Durant el seu discurs, ens explicà les històries corprenedores i punyents d’alguns dels seus perseverants alumnes. Molts d’ells han aconseguit beques, i una d’elles va aconseguir parlar a les Nacions Unides. “No podria estar més orgullosa” afirmà, i assegurà que els que ho fan pitjor són els d’aquí, doncs no tenen esperança.

 

A tot ells, però, el procés d’escriure i sentir els seus poemes recitats els ajuda a superar els traumes i els fa sentir escoltats al món.

 

“Què diries a la gent que pensa que la poesia no és útil?” l’hi vaig preguntar jo. Segons Clanchy, a la majoria dels seus alumnes ja els agrada la poesia, doncs com que està a internet i moltes xarxes socials no ho veuen com una cosa antiga (“només els haig de convèncer perquè escriguin”. I en el cas dels adults... “ni cas, estan equivocats. Crec profundament que la poesia et fa més intel·ligent i amable”

 

 

A continuació, Nil Barutel (gestor i consultor) i Nicolás Barbieri (UAB IGOP) ens presentaren la guia “Engage!”, on parlaren sobre com promocionar la participació dels joves amb la literatura. “Els drets culturals són el germà menor dels drets humans.” deia Nicolás Barbieri. Drets que van més enllà d’accedir a la cultura, sinó també a la participació, formació i creació, i la presa de decisions.

 

 

Segons Nil Barutel, “volíem que fos un punt de trobada de gent que treballa en aquest àmbit” i van separar la guia en tres apartats: disseny, implementació i avaluació. La il·lustradora Eli Ramirez, en va fer un resum interessant. 

 

Ras i curt, és molt important tenir en compte els interessos dels joves i que ells puguin decidir en els projectes que es volen dur a terme. D’aquesta manera s’implicaran emocionalment, agafaran confiança i crearan vincles entre ells. Al capdavall “la manera d’apropar-se a la literatura és molt variada”  

 

A la web del projecte, a més a més, trobareu un pila de propostes i recursos (i serà una base de dades que s’anirà actualitzant). https://engagenow.eu/ca/resources/

 

Mx


Write a comment

Comments: 0