Liberisliber 2019. Crònica de la Mixa

Obres guanyadores del premi Liberisliber 2019

 

Enguany LiberisLiber (la fira d’editorials independents per excel·lència) ha complert ni més ni menys que 10 anys! En una dècada, han passat de ser una petita fira que no tenia sort amb la pluja, a un esdeveniment consolidat que està a l’agenda de moltes editorials (i lectors). De fet, cada any hi ha més estands, i la plaça de Sant Pere de Basalú ja no dóna a l’abast!

 

Com que no hi podia anar el dissabte 5, vaig arribar ben d’hora el diumenge 6... Just a temps per veure com la fira es despertava. Els editors col·locaven els llibres de la forma més vistosa i atractiva possible, i es preparaven per gaudir de l’últim de la LiberisLiber. Al cap d’una hora la plaça ja bullia d’activitat!

 

L’esperit era el mateix d’anys anteriors, però algunes coses havien canviat... Per començar, l’escenari ara tenia una carpa bellament il·luminada per resguardar-nos del vent i la pluja (que per sort, no va fer acte de presència) i la fira disposava d’un oracle.

 

Sí, sí, ja ho heu sentit bé: la companyia de Marga Socias havia preparat un petit estand on els més valents i decidits podien aconseguir respostes a les seves preguntes a través dels títols dels llibres. Tal i com deia el programa “Potser l'Oracle dels llibres no et revela res de res però potser et fa girar la mirada cap a un lloc inesperat. I una cosa és certa: sempre diu la veritat. Al capdavall és un Oracle.” Quan ho vaig provar jo, certament va donar al clau amb un títol ben suggeridor!

 

Mentre saludava a editorials conegudes i també en descobria de noves, vaig aprofitar per gravar un vídeo-reportatge pel meu canal Paraula de Mixa... em proposava esbrinar com havien viscut aquells 10 anys intensos els integrats de la LiberisLiber i quina havia sigut la evolució de la fira.

 

 

Tot i així, també vaig ser a temps d’apropar-me a escoltar alguna de les xerrades principals, com el debat entre Bernat Ruiz i Txetxu Barandiaran (moderats per Carme Fenoll) sobre el futur del sector editorial. Ja havia sentit a Bernat Ruiz durant la Setmana del Llibre en Català parlant sobre el seu nou llibre (“Desencadenats. Un nou mercat per al llibre independent”) però va ser d’allò més interessant escoltar la seva conversa.

 

Plegats van estar d’acord en que no hi ha suficient debat sobre el futur del llibre i que és impossible competir amb Amazon. Tot i així apostaven per invertir en aquells petits aspectes que escapen al gegant, com ara les experiències culturals que es viuen en persona a la llibreries i als festivals.

 

Entre les conclusions de la xerrada, em quedo amb els consells de Txetxu i Bernat per començar a refer el sector: apostar per normalitzar els processos d’informació entre totes les baules de la cadena, i solucionar els problemes de distribució (segons Bernat, el forat negre del sistema).

 

  

Mentre seia a la carpa, em va fer molta il·lusió veure passar al meu costat una munió de gent de totes les edats que s’endinsava a la fira. Criatures al cotxet, altres amb patinets, gossos panxacontents, persones amb cadira de rodes, fins i tot algun nen amb crosses... Realment LiberisLiber s’ha convertit en un espai per a totes les edats, on tothom pot trobar el que busca, amb tantes editorials especialitzades i variades. 

 

Per sobre de tot, és una excusa ideal per gaudir del caliu del sector editorial independent i passar un dia entranyable al poble màgic de Besalú. Si encara no hi heu anat, no ho dubteu més i reserveu-vos ja el primer cap de setmana d’octubre el 2020... jo ja tinc ganes de tornar!

 

 

Mx


Write a comment

Comments: 0