Feliç aniversari! Cinquè dia a #LaSetmana19

Ahir (divendres 13) la Setmana estava de celebració. En una mateixa tarda es commemoraven els 40 anys de la publicació de ‘Deu pometes té el pomer’, d’Ofèlia Dracs, i es celebrà els 60 anys de Club Editor.

 

En el cas del famós col·lectiu d’escriptors, Joaquim Carbó, Jaume Cabré i Joan Rendé (moderats per Roser Vernet) van fer un viatge en el temps per recordar els orígens d’Ofèlia Dracs, fundat per Miquel Desclot, Carles Reig, Pep Albanell, Jaume Cabré i Quim Soler. Amb les inicials dels seus cognoms es va formar l’acrònim DRACS, i Cabré proposà el nom de pila Ofèlia. “Durant molt de temps la gent buscava l’Ofèlia i volia parlar amb ella” reia l’autor de “Jo confesso”. 

 

D'esquerra a dreta: Oriol Ponsatí-Murlà, Joan Rendé, Jaume Cabré, Joaquim Carbó i Rosa Vernet)
D'esquerra a dreta: Oriol Ponsatí-Murlà, Joan Rendé, Jaume Cabré, Joaquim Carbó i Rosa Vernet)

Any rere any, els amics escriptors es reunien per sopar, es comentaven els escrits i entomaven les crítiques de forma humil. “Em vaig divertir i vaig beure molt” reia en Joaquim Carbó. “Però amb moderació” puntualitzà Joan Rendé, i afegí que “va ser una escola per a nosaltres”. Malgrat que amb el temps les obligacions i la mort d’alguns integrants els va fer anar desistint, van acomplir amb escreix un dels seus objectius: demostrar que es podia escriure en català sobre tota mena de gèneres literaris, des de la ciència ficció, fins a la literatura eròtica.

 

A continuació, Bel Olid, Jordi Puntí, Elisenda Roca i Blanca Llum Vidal es reuniren amb Maria Bohigas (editora de Club Editor, editorial fundada per Joan Sales) per parlar sobre 4 llibres que els han marcat. Blanca Llum Vidal escollí “La vida material” de Margerite Duras –sobre la qual emfatitzà les seves reflexions sobre l’art i la literatura-, Bel Olid ens animà a descobrir “La mesura dels nostres dies” de Charlotte Delbo –“els ho devem als morts i als que van sobreviure l’Holocaust” puntualitzà-, Jordi Puntí parlà sobre “Sortir a robar cavalls” de Per Petterson –“l’he llegit més de 4 cops i cada vegada entenc més coses, també sobre mi mateix”-, i Elisenda Roca recomanà “Permagel” d’Eva Baltasar –“el vaig llegir amb un esquinç, i la llum i el dolor del llibre em va fer oblidar el meu propi”-.

 


Per últim, abans de marxar vaig poder quedar-me a escoltar un parell de les converses dels guanyadors del premi BBVA Sant Joan, que s’anaren alternant entre actuacions de música i màgia en directe. Abans de marxar a casa per carregar les piles envers al matí jove de dissabte, vaig poder ser testimoni dels debats entre Melcior Comes (Hotel Indira) i Gemma Lienas (El fil invisible), i Andreu Martín (“Cabaret Pompeya”) i Jordi Coca (“La nit de les papallones”).

 

Ja només queda felicitar a tots els homenatjats... per molts aniversaris més!

 

 

Mx



Write a comment

Comments: 0