El futur

Arrel de la iniciativa “Llegir el teatre” del Servei de Biblioteques, fa un parell de mesos vaig poder llegir el guió de “El futur” (d’Helena Tornero Brugués) a través del club de lectura “El Club dels Experts” de la Biblioteca RFJ de Castelldefels i... em va encantar!

 

Recordo haver-me quedat desperta per la nit fins a acabar-lo, entre riallades i moments d’emoció.

 

Es tracta d’una obra que, malgrat estar dirigida a un públic jove, pot (i hauria) de ser llegida per gent de totes les edats. Ens manté en intriga gairebé constant, ens sorprèn, ens fa riure, ens trenca el cor i ens fa reflexionar de valent sobre l’evolució de la nostra societat.  

 

Com que vaig gaudir tant del guió, no vaig dubtar d’anar a veure l’obra al Teatre Nacional el 14 d’abril, l’últim dia que es representava. I causalitats del destí, vaig tenir l’agradable sorpresa de trobar-me amb dos companyes Quellegistes entre el públic!


Escenografia

Enric Planas

 

Vestuari

Nídia Tusal

 

Il·luminació

Marc Lleixà

 

So

Pau de Nut

 

Audiovisuals

Jordi Soler Quintana

Caracterització

Toni Santos

 

Moviment

Jaume Sangrà

 

Ajudant de direcció

Oriol Morales

 

Ajudanta d’escenografia

Mercè Lucchetti

 

Assistent d’audiovisuals

Ana Ugarte


Fitxa artística

Ester Cort - Dona sueca

Júlia Genís - Diana

David Menéndez - Halim 

David Vert - Home elegant


l'escenari

El primer que em va cridar l’atenció va ser l’escenari de la Sala Tallers. Era completament minimalista, tal i com li escau a l’obra, doncs té lloc a tants escenaris diferents, que l’espectador haurà de fer servir la imaginació per visualitzar els personatges dins d’un cotxe, a bord d’un vaixell, al peu d’un castell...

 

Haig de dir que em va encantar la manera de cridar l’atenció del públic quan l’obra està apunt de començar. Un dels actors apareix conduint un petit cotxe teledirigit, un cotxe que serà clau en la obra. Em va semblar una idea molt original, i tenia ganes de veure com havien integrat aquest element a l’obra... però malauradament no va tornar a aparèixer.

 

els personatges

Una de les desavantatges d’anar a veure una obra quan ja has llegit el guió és que portes amb tu la imatge que t’has format dels personatges. En el cas de la Dona sueca i la Diana, la meva interpretació distava una mica de la seva actuació. La Diana està prou enfadada al principi de l’obra (i amb raó) però Júlia Genís (malgrat tenir moments que em van divertir) va mantenir gairebé la mateixa actitud sorruda i tallant tota l’obra, quan a la meva imaginació el personatge era més expressiu.

 

Quelcom semblant em va passat amb la Dona sueca, doncs parlava massa ràpid pel meu gust, sense donar temps a digerir els importants missatges que transmeten les seves intervencions. Al comentar-ho amb les companyes Quellegistes que no havien llegit l’obra prèviament, van apuntar encertadament que si els monòlegs d’aquesta narradora s’haguessin allargat massa, l’obra s’hauria fet eterna.

 

D’altra banda, Halim i l’Home elegant (interpretats per David Menéndez i David Vert) eren tal i com els havia imaginat. En general, però, em va agradar veure’ls interactuar en directe. El llenguatge corporal estava molt ben portat pels actors i em van agradar alguns dels seus detalls ocurrents. 

 

el guió

Helena Tornero és una autora atrevida i bastant entremaliada perquè juga amb l’espectador. Et mira directament als ulls a través dels actors i diu veritats com temples. “El futur” us farà tenir un nus a l’estómac en els moments més tràgics, per després fer-vos riure amb escenes surrealistes i hilarants. 

 

Quan va acabar l’obra, vaig convèncer a una de les meves companyes Quellegistes perquè es fes amb el guió (editat per Arola Editors), doncs ella mateix ho va reconèixer... algunes de les observacions i reflexions que conté són d’aquelles de rellegir i subratllar.

 

“El futur” ens parla de la pèrdua del sentit de la realitat, de les xarxes socials, de polítics sense escrúpols, d’optimisme, de desigualtat de gènere, de la mort, de com funciona el poder, dels periples dels refugiats, de la crueltat de la guerra, de Hamlet, i de cérvols indignats.

 

El de “El futur” és un final que et fa venir moltes ganes de posar-te a aplaudir. És trist, emotiu i divertit a parts iguals (al guió fins i tot trobareu una última broma enginyosa). La meva recomanació és que primer veieu les paraules de Tornero sobre el paper, però si us passa com a d’altres companys de El Club dels Experts i el guió sol no us aconsegueix enganxar, heu de veure l’obra tant sí com no.

 

la gira

Tot i que “El futur” ja no es troba a la cartellera del Teatre Nacional, encara sou a temps de veure-la.! Aneu-vos reservant la data:

 

08/11/19

El Vendrell

Teatre Àngel Guimerà

 

16/11/19

Barberà del Vallès

Teatre Municipal Cooperativa

 

23/11/19

Sant Joan Despí

Teatre Mercè Rodoreda

 

09/11/19

Llinars del Vallès

Teatre Auditori Llinars del Vallès

 

17/11/19

Tordera

Teatre Clavé

 

30/11/19

Montcada i Reixach

Teatre Municipal


Mx