Una cançó per a Susanna

Títol: Una Cançó per a Susanna

Autor: Àngel Burgas

Editorial: LaGalera

Any d’edició: 2008

 

Sinopsis:

«Em vaig horroritzar quan vaig sentir com en Raül descrivia la Susanna. La va anomenar boja, desequilibrada, amargada, freda, calculadora, falsa, hipòcrita, mig bruixa. La mare va callar tota l'estona. Ni un sol cop va aturar el meu germà quan aquest es rabejava en la Susanna. Va permetre que en Raül l'escorxés com si fos un porc el dia de la matança. Amb llàgrimes als ulls i la veu trencada, em va preguntar què passava a l'institut, què passava amb el grup de música, què passava amb en Raül.»

 

 

A la Barcelona més actual, els joves components d'un grup musical i els seus amics s'enfronten a situacions quotidianes i d'altres no tant: el descobriment del sexe, l'autisme produït per la tecnologia, el suïcidi induït... el retrat sense concessions d'una joventut molt real.

 

Ressenya

Aquesta no és la primera vegada que he estat apunt de llegir un llibre d’Àngel Burgas i me n’alegro d’haver-ho aconseguit per fi. Aquest cop la oportunitat es va presentar de bracet amb el Club dels Experts de la Biblioteca de Castelldefels Ramon Fernàndez Jurado i amb el nom de “Una Cançó per a Susanna”. Personalment no sabia què m’hi trobaria, i la veritat és que em va enganxar des del principi.

 

 La narració és lleugera, fresca i juvenil i ajuda a que la trama flueixi amb rapidesa. A més a més, el que m’ha agradat més del llibre són els interessants i diversos punts de vista des dels quals descobrim l’argument de la novel·la. La majoria es reparteixen entre els protagonistes de la història, però m’ha sorprès que qualsevol persona que hi juga un paper secundari o gairebé minúscul també tingui el dret d’explicar la seva pròpia versió dels fets (un dels punts de vista que m’han semblat més curiosos han sigut el de l’Hugo, escrit en argentí, i el recurs literari d’explicar el desenllaç a través d’un informe policial). De la mateixa manera que m’ha divertit i intrigat anar descobrint qui era el narrador capítol a capítol i què estava passant, també haig de dir que al final ho he trobat un xic confús. Com que la línia argumental d’un capítol es pot resumir en la frase secundària menys pensada del següent, de vegades gairebé imperceptible, això requereix un esforç extra per part del lector per seguir l’evolució de la trama. 

 

De tota manera, en aquesta novel·la la successió d’esdeveniments no juga un paper tan important com els missatges que l’autor vol transmetre. Cadascun dels integrants del grup de música representen diferents conflictes, problemàtiques o lluites interiors, i n’hi ha per triar i remenar com ara: l’amor no correspost, l’homosexualitat, els daltabaixos de l’amistat, les diferències entre classes socials, l’emigració i integració en un nou país, l’Alzheimer i altres malalties degeneratives, la indústria de la música, l’abducció de la tecnologia (i pensar que al 2008 només el Messenger i altres fòrums virtual ja podien arribar a causar tants problemes!)... Hi molt en què pensar!

 

 Respecte el final... No m’ha acabat de fer el pes. Entenc que a través de la història en particular d’un dels protagonistes, en Rai, es vol arribar al punt culminant de la novel·la, convertir-lo en el fil conductor que aconsegueixi reunir la banda al complet, però pel meu gust m’hauria agradat conèixer el desenllaç de la resta de línies argumentals que m’han fet estar en suspens durant tot el llibre.

 

______________________________________________AVÍS SPOILER______________________________________________________

 

Potser vaig errada i necessito rellegir la novel·la per apreciar-ne tots els matisos (estic convençuda de que sí) però... Què passa amb l’Elena i el Jeremías? Ella es resigna a estimar-lo en secret? Què passa amb l’intent fallit d’independitzar-se d’ell? L’Eloi i en Pau podran estar junts com a parella? La trobada entre l’Eloi i el seu amic internauta “Dur de Pelar” a la vida real és un èxit? Finalment pot confiar en ell de veritat o porta segones intencions? I... Com es diu el grup de música? Em sembla que no es menciona en cap moment... En fi, així podria seguir força estona!

______________________________________________FI DEL SPOILER_____________________________________________________

 

Si us esteu preguntant si llegir-lo o no, feu-ho. A mi m’ha sorprès gratament. Això sí, com ja he dit prepareu-vos per una lectura que us requerirà una mica de voluntat extra per la vostra part a l’hora de seguir l’acció.

  

Mx


Write a comment

Comments: 0