Crònica de la Mixa: Homenatge a Joaquim Carbó


Plovia a bots i barrals quan vaig arribar al centre cultural d’Arts Santa Mònica el 23 de novembre a les 19h per assistir a l’Homenatge de la Institució de les Lletres Catalanes a Joaquim Carbó. La tempesta no estava disposada a flaquejar, però com va dir Núria Cadenes al discurs inaugural de l’homenatge, “Els llamps i els trons no han fet flaquejar la tenacitat lectora”. 

 

En efecte, la sala d’actes de l’Arts Santa Mònica estava ple de gom a gom d’editors, escriptors i lectors de totes les edats, entre d’altres que tampoc es van voler perdre la increïble vetllada que teníem per davant. Abans de començar, però, ja hi havia gent fent-se fotos amb en Joaquim Carbó (com per exemple una servidora ^.^) amb el divertidíssim jeep de cartró que el QL havia portat pel photocall i que va ser tot un èxit!

 

Joaquim Carbó i Mixa
Joaquim Carbó i Mixa

Un cop tothom va seure a lloc, l’acte es va donar per començat i la periodista i escriptora catalana Núria Cadenes ens va regalar un preciós i sentit discurs en el que va explicar moltes de les raons per les quals Carbó és un “senyor escriptor”: polifacètic, actiu, admirable, humil, considerat amb els seus lectors... A més a més, segons explicava ella, “La casa sota la sorra” va ser el primer llibre amb el qual va perdre la noció del temps i l’espai: “Carbó t’ofereix paraules lluminoses que t’acompanyen sempre”. 

 

Realment fou impossible no emocionar-se amb la xerrada inicial de Cadenes... I això que l’homenatge no havia fet més que començar! A continuació va ser el torn d’Ignasi Blanch, qui ens va mostrar l’exposició d’il·lustracions que ha coordinat sobre La casa sota la sorra, obra de 30 dels seus alumnes que havent llegit el llibre van deixar volar la imaginació... Em va encantar la vivor dels colors i la varietat d’estils, però sobretot reconèixer escenes i personatges del llibres vistos a través d’altres ulls. M’hauria pogut quedar tota la tarda hipnotitzada mirant les projeccions, però era el moment de cedir el torn de paraula a Patrizia Campana, l’editora d’Estrella Polar (aquí la podeu veure conduint a tota velocitat amb Laura Borràs, Joaquim Carbó i Núria Cadenes).

 

 

Patrizia ens va parlar sobre la història de “La casa sota la sorra” que porta acumulades ni més ni menys que 80 edicions: 2 amb l’Editorial Estela, 38 amb l’Editorial Laia, 25 més amb Columna Edicions, 10 amb Estrella Polar i unes quantes més amb Bromera (al País Valencià), Algar (en castellà) o Pagès Editors (en aranès). Per no mencionar l’edició commemorativa que es publicà aquest any i que ha arribat a la segona edició! 

 

Rubèn Montañá i Mixa
Rubèn Montañá i Mixa

Patrizia Campana tampoc es descuidà de parlar sobre les adaptacions a còmic del llibre per Josep Maria Madorell o en obres de teatre, com el musical dirigit per la companyia EGOS Teatre (i del qual vam poder veure una escena en la que en Henry Balua canta una cançó divertidíssima). Curiosament, un dels intèrprets i creadors de la lletra, Rubèn Montañá, es trobava entre els assistents, i més tard aquella mateixa tarda em va fer molta il·lusió poder conèixer-lo i dir-li personalment com m’havia arribat a agradar el seu llibre “La nena de l’arbre” (el qual vaig descobrir al QL).

 

De fet, va ser també degut al “Què Llegeixes” que vaig sentir a parlar de la “La casa sota la sorra” per primera vegada! Sí, sí, com ho sentiu! Un dels primers temes que es van obrir just després de la creació dels fòrums el 2008 anava dedicat a aquest llibre. Amb el pas dels anys quellegistes nens i joves no paraven de recomanar-la, i gràcies a la seva insistència la novel·la va caure a les meves mans! (Tal i com vaig explicar a la taula rodona amb Anna Maria Vives, Albert Thió, Mònica Forroy, Ester F. Matalí i Joaquim Carbó on vaig participar) 

 

  

Però això no és tot! El passat mes de setembre vaig tenir l’ocasió perfecta de rellegir-la en la millor companyia possible durant la Lectura Compartida que organitzà el QL moderada per Albert Carol Bruguera, qui malauradament no va poder venir a l’acte. Si voleu, aquí podeu veure el vídeo que vaig crear al finalitzar la LC per commemorar els 50 anys del llibre (i el qual va agradar molt a Carbó! =D). 

El temps passà volant i abans de que ens en poguéssim adonar, la Laura Borràs (Directora de la Institució de les Lletres Catalanes) ja havia acabat el seu discurs final per cloure l’acte! Tot i així, abans de marxar encara gaudírem una estona més de la presència de Joaquim Carbó, a qui vaig aconseguir que em signés el meu exemplar de “La casa sota la sorra”! Visca!!!

 

Quan vaig sortir de l’Arts Santa Mònica, la tempesta ja havia escampat la boira i els bassals reflectien la tènue llum dels fanals. Marxava contenta, ben aferrada a la meva bossa i als records d’una tarda increïble.

 

Del seu èxit en són la prova les paraules del mateix Joaquim Carbó: tot i haver dit per les xarxes socials que no volia res d’homenatges, va haver de reconèixer que li hauria sabut molt de greu perdre’s la vetllada. Inclús en Pere Vidal i Henry Balua estarien d’allò més contents d’haver rebut aquest preciós homenatge! 

 

Mx

Clip de l'homenatge al canal de notícies 324


VÍDEO homenatge DE LA MIXA

entrevista de la ILC a carbó



Write a comment

Comments: 3
  • #1

    Joaquim Carbó (Saturday, 26 November 2016 11:10)

    Bon dia, estimada Mixa! Em moc molt malament en aquest món virtual i tot el que no sigui escriure un correu i enviar-lo em supera. Per això ara mateix no sabria on enviar-te'n un per agrair-te tota la feinada que has fet al voltant de l'acte del dia 23. Ja t'ho vaig dir de parauala a Santa Mònica, però ara voldria que

  • #2

    joaquim carbó masllorens (Saturday, 26 November 2016 11:17)

    Em moc molt malament en tota la xarxa, de manera que, a part de rebre i enviar algun correu, no sé fer gran cosa més per internet. Per això buscava inútilment una adreça on reiterar-te el meu agraïment per tot el que has fet perquè quedi un bon record de l'acte del dia 23, fins que he trobat aquesta pàgina.
    Ja t'ho vaig dir de paraula, però ara t'ho voldria repetir. I moltes gràcies, també, pel record gràfic que has condensat en aquestes pàgines.
    Amb tot el meu agraïment i afecte, Joaquim

  • #3

    Mixa (Saturday, 26 November 2016 12:42)

    Moltíssimes gràcies per aquest preciós missatge... el plaer va ser meu! Per qualsevol cosa, sempre estic disponible al correu mixaql@gmail.com ;-D

    Feliç i emocionada,

    Mx